20 / 12 / 2010

pagi ni ak bangun lmbt disebab kn hal yang berlaku semalam.. bangun2 dan dengan xmandi nye ak tros ke shell belakang umah coz nk kua dwet tok dobi yang dihantar semalam.. 4.2kg, rekod yang ak pegang setakat niewh.. niewh gare2 malas nk basuh baju ngan tangan.. penat dan meletihkan.. hahahaha.. sampai2 dobi auntie dobi 2 cakap

auntie dobi : "you punye baju belum kering lagi la.. datang ambk kol 12 boleh ka?"

ak tgok jam.. baru kol 11.20.. ak pon angguk je..dengan hati yang hancur (sebenarnye x pon) ak pon balik ke rumah tok g kolej nk settle kn pasal mara sebelum ak balik kl niewh.. sampai rumah, tros masok bilik & teros g mandi.. lepas mandi... kring kring.. fone berbunyi.. ak ape lg tros angkt la.. rupe2 nye mak yang call..

mak : "abg cik da settle kn hal mara 2 da?
ak : "blom lg.. br lepas mandi niewh.. pas niewh br nk g kolej"
mak : "cepat skit settle kn, nnt leh balik kl awl.."
ak : "okey"
mak : "moto abg cik cmne? da jmpe da tmpt yang mak ckp 2?"
ak : "blom lg, pas niewh br nk carik"
mak : "kalo xjmpe xpe la.. moto bang cik 2 tinggal kt umah pakcik dulu.. nnt mak call ofis 2 tnye dy leh ambk x moto kt kuantan"
ak : "okey"

mak terus meletak fone.. tanpe pk panjang ak teros ke kolej dan teros g ke bahagian finance tok settle kn mara.. sampai finance ak jmpe ridzwan a.k.a wan robot.. ak teros tnye dy..

ak : " mara da masok ke?"
wan robot : " da.. g ambk cek kt kaunter.."
ak : " ko balik bile wan?"
wan robot : " ak balik pas niewh la.. tp ak g lebur cek kt bandar jp"
ak : " ko balik naek ape?"
wan robot : " naek moto la.. ak nk balik dekat je.. umah ak kt maran"

tanpe pk panjang ak teros je ckp

ak : " ak follow leh x?"
wan robot : " ko nk balik mane?"
ak : " ak nk balik kl la"
wan robot : " owh.. leh jugak.. tp nnt kite pecah kt highway jela coz ak balik maran je"
ak : " xpe r.. ak xkesah"

wan pon kua dari finance & menuju ke bank CIMB di bandar coz nk lebur kn cek mara.. pas ak ambk cek mara, ak teros balik berkemas.. sedar2 da kol 2.30.. wan pon da tggu kt depan umah.. ak yang da siap tros g bersalaman ngan budak2 rumah.. da abes salam
tros naek moto & tros bergerak..
nak dijadi kn cite.. niewh la 1st time ak berjalan jaoh ngan menunggang moto kesayangan ak niewh.. dan nk dijadi kn cite plak, mak mmg xbagi ak naek moto dari kuantan ke kl coz perjalanan agak jaoh dan bahaye kt highway coz kete laju2 (mak yang cakap la).. tp ak niewh jenis xdengar ckp ckit.. ak pon teros tunggang moto dari kuantan ke kl.. sampai je kt Gambang.. kitorg bnti tok isi minyak.. wan pesan kt ak, pas je exit Maran, susa nk jmpe stesen minyak.. so dy suro la ak isi minyak skali.. memandangkan minyak ak banyak lagi (ikot meter minyak je), ak pon isi jela rm1.00.. pas je isi minyak
kitorg menerus kan perjalanan.. sampai je simpang exit Maran, wan teros masok.. tiggal la ak sorg diri menerus kan perjalanan yang jaoh ke kl.. tinggal lg 100++ km lebih je ak nk sampai kl.. ak pon bawak la moto dalam keadaan yang xlaju mane.. ak bawak 80 - 100 km/j je.. lepas je hentian Maran.. memang xde stesen minyak lagi.. dalam perjalanan ke Temerloh, minyak ak da nk dekat sampai E da.. ak pon jd gelabah ckit coz kalo minyak abes, mencanak la ak nk kene tolak moto sampai hentian Temerloh coz kt hentian 2 je ade stesen minyak.. ak lak lupe nak bawak minyak spare.. nasib baek la minyak xabes.. ak sempat sampai ke hentian Temerloh.. ak isi minyak rm6.00.. bagi full tank sampai melimpah ckit.. hahaha.. pas2 ak teros kn perjalanan.. dalam perjalanan 2, terase dahagela plak.. air minom lak ak lupe nk bawak.. maklumlah balik dalam keadaan yang kelam - kabut & xdirancang.. ak pon singgah la hentian Lanchang tok minom.. ak beli 1tin redbull da duduk kt pondok.. kring kring.. fone ak berbunyi..

mak : " bang cik da jalan da ke?"
ak : " da.."
mak : " moto da hantar kt rumah pakcik da?"
ak : " apit balik naek moto"
mak : " hah?"
ak : " apit balik naek moto.. da sampai kt Lanchang da niewh"
mak " haish budak niewh.. degil la.. kt mak da ckp jgn naek moto.. bahaye taw x? niewh balik ngan sape?
ak : " td ngan member tp dy g maran.. apit sorg je "
mak : " tu ngah wt ape 2? rehat ke?
ak : " a'ah.."
mak : " bgos.. rehat situ dulu.. kl ngah hujan niewh.. "
ak : " okey okey "

ak xendah kan pesan mak ak td coz ak tengok cuace kt Lancha
ng 2 pon macam nak ujan je.. kua dari hentian Lanchang, ak tgok signboard kl - 86 km.. pergh.. da dekat sangat da ak niewh.. ak pon teros kn lg perjalanan ak.. agak penat jugak atas moto 2.. da la sorg.. pas2 bawak lak beg berat.. saket pinggang & bahu ak.. hentian terakhir ak benti ialah hentian Genting Sepah.. ak bnti tok isi minyak.. kali niewh ak isi rm4.00 je coz ak taw da sampai Genting Sepah niewh bermakne ak da dekat ngan kl.. hahaha.. ak tgok jam.. da kol 5.00pm.. ak pon gerak dari hentian 2.. teros menuju ke KUALA LUMPUR.. akhirnye ak berjaye sampai ke tol Gombak dalam kol 5.40 cm2.. ak pon teros kn perjalanan nk balik segambut lak.. ak sampai2 umah da kol 6.15.. ak lepak padang dulu.. jumpe ngan member2.. pas jmpe dorg baru ak balik umah.. sampai je umah mak teros mara ak coz degil sangat naek moto balik kl.. tp dy bersyukur jugak coz ak selamat sampai.. perjalanan yang paling memenat kn.. 4jam kt atas moto seorang diri.. dari Kuantan ke Kuala Lumpur.. bangge jugak ak coz ak leh jalan jaoh.. ahahaha =)

=)

kebosanan tahap dewa telah menyebab kn ak menulis blog niewh.. hahahaha.. bosan seyh petang niewh.. xtaw nk buat ape.. rugi x ikut anep, fifi, alis, am, syam n najib g bandar.. kalo x, xde la ak bosan tahap gaban mcm niewh.. hahahaha.. ngah dok2 cmnie terpikir la untuk aktiviti malam niewh.. ape plak ak nk wt malam niewh.. nk ajak kua esok dorg lak ade class.. hahaha.. terpakse la ak menahan bosan lg malam niewh.. =(

HUJAN?

"hujan yang turun bagai kan mutiara" hahahahahaha.. 2 lirik lagu sudirman la.. hahahaha.. topik nie bkn nk cite pasal sudirman or band hujan.. tapi nk cite hujan yang sering turun skunk niewh.. di sebab kn skrg da ujung tahun, so ujan kerap turut xkire la kt mne2 skali pon... walaupun hujan 2 satu rahmat, tp hujan jugak leh menyebabkan bencana.. bencana ape? banjir la ye x? hahahahaha.. tp kite xleh nk salah kn ujan jugak coz ade sesetengah tempat yang banjir pon disebab kn kesilapan manusia jugak.. btol x, btol x? =) so nk xnk terpakse la kite terime musim hujan niewh k.. jangan la complain xleh nk wt tu la, xleh nk wt niewh la.. hahahaha.. SENYUM SELALU.. =)


(ps : pe bende la ak mengarut niewh.. hahahaha.. saje je nk menaip.. da lame xupdate blog la katekn.. =D)

FINAL EXAM?

wahhh, gembire nye di ati.. da 3 bln x meng'update' blog niewh.. hahahaha.. kanape tibe2 bersemangat nk tulis blog niewh? mybe disebabkan faktor "bosan" lah ak menulis blog niewh.. maklumlah, hidup seorang bujang di rumah sewa, nk tengok tb xde tb lak, nk kua kt sini panas terik lak, nk g lepak malas coz petang nnt nk g jogging.. hahaha.. so nk menghilang kan kebosanan yang hampir2 melampaui batas baek ak ber'blogging' ye x?

fuhh, da 3 ari ak berjuang menjawab soalan final.. hahaha.. ade yang senang ade yang susa tp still bersyukur bile soalan Hubungan Etnik kua sebijik cam test 3 nye soalan.. mmg senang2 la leh jwb ye x? da 5 paper abes sekarang tinggal lg 1 paper.. paper methodology programming.. agak musykil di fikiran kenape la paper2 yang susa dy bg last2? ade kah dorang nk bg mase tok study atau pon dorang saje nk bagi kite buang mase dlu? =.= xpe2, itu name nye cabaran btol x? nk x nk kene la jugak ambk exam method niewh coz final exam kn? hahaha.. lagipon apih da cadang nk wt kelas (+)han dengan puan wahida sebab agak ramai yang still xphm cara nk wat program c(c++).. anyway thanks to lecturer2 & kwn2 yang da mengajar ak dalam semesta niewh.. byk bende yang ak da belajar semenjak ak dok sini.. terima kasih banyak2.. hehehe n.n

JADUAL BARU

memandang kan telah masuk bulan puase, pihak kolej da selaras kn waktu pembelajaran yang baru.. waktu belajar 2 telah disingkat kan kepada 30 minit tok kelas 2jam waktu belajar dan 15 minit tok kelas 1jam watu belajar.. (senang tok student nnt kua g beli juadah tok berbuke.. hehehehehe..) so ari2 ak akn gumbira yg terkate.. =)





p/s : sori gambo kecik bebeno, sile gune kante pembesar k.. hehehehe

BULAN PUASE BULAN MULIA


Puasa (bahasa Arab: صوم) secara bahasanya boleh diertikan sebagai menahan diri. Daripada segi istilah syara' bermaksud menahan diri daripada makan atau minum untuk suatu jangkamasa tertentu.

Puasa ertinya menahan diri daripada makan dan minum serta segala perbuatan yang boleh membatalkan puasa, mulai dari terbit fajar sehinggalah terbenam matahari. Umat Islam juga dikehendaki menahan diri daripada menipu, mengeluarkan kata-kata buruk atau sia-sia, serta bertengkar atau bergaduh. Ini kerana puasa merupakan medan latihan memupuk kesabaran, kejujuran serta bertolak ansur sesama sendiri. Secara tidak langsung amalan puasa akan menyuburkan sikap murni di dalam diri pelakunya. Adalah menjadi harapan kita agar kesemua nilai yang baik ini akan terus dipraktikkan ke bulan-bulan berikutnya.


Niat puasa Ramadhan

Tidak wajib dan tidak juga sunat berniat dalam bahasa Arab, memadai dalam bahasa Melayu atau apa-apa bahasa yang kita fahami. Tetapi baik dan berpahala jika diamalkan dalam bahasa Arab dengan niat kita cinta kepada bahasa Arab sebagai bahasa Nabi Muhammad s.a.w. dan bahasa Al-Quran.
























































































































LAFAZ NIAT

Lafaz setiap malam. Niat ringkas:

نَوَيْتُ صَوْمَ رَمَضَانَ لِلَّهِ تَعَالَى

Niatnya: Sahaja aku puasa Ramadhan kerana Allah Taala.

Lafaz lengkap:

نَوَيْتُ صَوْمَ غَدٍ عَنْ أَدَاءِ فَرْضِ رَمَضَانَ هَذِهِ السَّنَةِ لِلَّهِ تَعَالَى

Niatnya: Sahaja aku puasa esok hari pada bulan Ramadhan tahun ini kerana Allah Taala.

  • Sebenarnya bangun untuk bersahur itu sudah dikira berniat untuk berpuasa.

Lafaz niat puasa Ramadhan sepenuhnya untuk sebulan:

Lafaznya:

نَوَيْتُ صَوْمَ شَهْرِ رَمَضَانَ كِلِّهِ لِلَّهِ تَعَالَى

Niatnya: Sahaja aku berpuasa sebulan Ramadhan tahun ini kerana Allah Taala.

  • Digalakkan berniat puasa untuk sebulan dengan sekali niat pada malam pertama Ramadhan bagi mengelakkan daripada tidak sah puasa kerana terlupa berniat pada malamnya, kita mengikut Imam Malik yang membolehkan berniat untuk sebulan sekali gus.
  • Namun begitu, jika puasa Ramadhan kita terputus oleh sesuatu sebab, seperti haidh, sakit atau lain-lain, maka niat puasa sebulan itu tidak lagi memadai untuk hari-hari puasa yang seterusnya, tetapi, hendaklah diperbaharui niat apabila tidak ada lagi perkara yang menghalang daripada puasa berturut-turut tersebut. Maksudnya, dengan memperbaharui niat sekali lagi bagi semua hari-hari puasa Ramadhan yang berbaki, iaitu niatnya:
“Sahaja aku berpuasa esok dan sehingga akhir Ramadhan ini kerana Allah Ta’ala”.



MAJLIS BERBUKE PUASE

video

6 sekawan yg tengah lapar mengharungi puase dgn majoriti nye xbgon sahor (stok susah nk kejot bgon.. hahahahaha) yang telah di ajak secara spontan untok bersame same berbuke di padang MAJLIS PEMBANDARAN KUANTAN atau lebih dikenali sebagai padang MPK oleh awekPutera Aiz (nme dlm fb da...) & the geng.. hahaha.. disebab kn yg jantan sume malu2 kucing, so ktorg just port dkt sblh port dorg je.. lg pon port dorg da terlampau sarat coz da menampung beban sebanyak 11 org.. kalo cmpur ktorg mybe leh wat satu team bola & tros maen kt padang 2.. hahaha.. cukup2 la berceloteh 2, same2 la enjoy tgok video niewh erk.. (^_^)

SELAMAT BERBUKE PUASE!!!


p/s : jgn tiru aksi yg ak wt k.. LUCAH sgt.. hahahaha

SAMBUNG BLAJA


fuhh, setelah penat ak bkrje selame 7 bln.. akhrnye dpt jgak ak smbg blaja.. hahahaha.. mule2 cm xcye je dpt smbg.. yela result ak pon bkn baek mne pon.. sume ckop2 mkn je.. tp alhamdullilah, dpt jgak ak smbg blaja.. hehehe.. skunk ak brade di KUANTAN, pahang.. menerus kn pengajian di KOLEJ SHAHPUTRA dlm bidang SAINS KOMPUTER (MULTIMEDIA).. gmbire ak kt sni coz dpt rmai kwn dr sume negeri.. ade yg dr johor, selangor, k.l, n byk lg r.. tp yg xbest nye br 2 mggu ak msok sni da nk test da.. tu la pdh nye kalo dftr lmbt.. hehehehe.. so nk xnk kene la catch up blik ape yg mmbe2 ak da blaja dr awl smpai la skunk niewh.. btw, thnx 2 kak mi yg tlg ak tok mohon kolej niewh.. hahaha.. kalo x mybe ak still bkrje lg..

KENE BULI?

hahahaha.. buli.. da jadi biase dah dlm dunie zaman skunk.. yang senior buli tang junior.. yang junior lak bile da jd senior, balas dendam, buli junior dorang lak.. hahahaha.. ak rase kan sume orang da rase pengalaman nie btol tak?? ak pon da rase.. bnde nie jadi bile ak start keje.. seminggu ak keje xkene buli lagi, maybe coz manager ade.. tapi bile da lame 2 dorg start buli ak.. mcm2 dorang suro ak wat, tapi kene jela bwat kn.. staff br, xkn nk melawan plak.. tapi membe ak syawal, yang keje kt situ suro ak sabar je dgn perangai 2 orang pmpn nie.. ak ngan dy pggl 2 orang pmpn nie boss.. kitorang pggl dorang boss coz dorang wat tempat keje 2 cam dorang nye je.. masok kol 7 tapi datang kol 9.. menyirap je tunggu dorang.. da la lambat, leh lak g lepak dulu kat lua.. memang saket ati la kan, kite da la penat bekeje 12 jam, yang dy dtg leh rilek dulu.. perh.. memang cantek btol la perangai cmtu.. hahahaha.. nak ditegur karang kene mara lak, so baik je la kite diam..

BLOG UPDATE

bz skunk nie...
update blog mggu dpn..
ari rabu coz cuti..
hehehehehehe