PUNCA KRISIS AIR DI KUANTAN

Gangguan Bekalan Air Di Kuantan Kritikal, Orang Ramai Kecewa Dengan Jawapan JBA Pahang Serta Banyak Aktiviti Ekonomi Lumpuh Sejak Semalam !

KUANTAN, 25 Mei - Orang ramai di bandar ini amat kecewa dengan masalah gangguan belakan air yang masih gagal diselesaikan oleh Jabatan Bekalan Air (JBA) Pahang hingga ke hari ini. Masalah kritikal yang bermula petang semalam itu, telah menyebabkan hampir seluruh bandar ini mengalami gangguan tersebut. Sehingga berita ini ditulis, masalah ini masih belum dapat diselesaikan. Apa yang menjadi kemusykilan dan kemarahan penduduk ialah pihak JBA Pahang sendiri dilihat masih gagal memberi jawapan yang terbaik untuk menyelesaikan perkara ini. Tempoh yang tepat bilakah bekalan air itu dapat dipulihkan gagal diberikan. Ini menyebabkan banyak aktiviti ekonomi rakyat lumpuh sama sekali, terutamanya bagi mereka yang mengguanakan air seperti gerai makanan, warung, restoran, kilang-kilang dan sebagainya. Difahamkan pihak terbabit hanya memberi jaminan bahawa masalah sedang diatasi dan kerosakan sedang diperbaiki.Ini amat mendukacitakan mereka yang telah beberapa kali menghubungi pihak terbabit. Sepatutnya JBA Pahang dapat memberi jawapan khusus, contohnya bekalan akan dipulihkan pada waktu tertentu bagi membuktikan komitmen mereka dan bukan membiarkan rakyat tertanya-tanya tanpa jawapan seperti sekarang. Paling mengejutkan apabila ada pihak yang menghubungi talian hotline JBA Pahang 09-5739999, mereka pula diarahkan berhubung terus dengan Jurutera Daerah (JD) sendiri, atas alasan pegawai terbabit tidak menjawab bilakah bekalan air dapat dipulihkan. Ini bermakna, masalah yang melanda ini tidak mempunya"dateline" dan rakyat perlu menunggu dan terus menunggu.
[Siasatan pihak kami mendapati gangguan bekalan air yang melanda bandar Kuantan berpunca akibat kecuaian pemandu "Backhoe" sebuah syarikat kontraktor yang sedang melebarkan jalan ke Sungai Lembing. Akibat kecuaian itu, batang paip besar telah pecah dan ini menyebabkan masalah air melanda. Lantaran itulah tiada notis dihantar kepada orang ramai sebenarnya. Kerja-kerja pembetulan masih dilakukan dan kemungkinan besar memerlukan masa yang agak lama untuk dipulihkan. Tinjauan kami semalam mendapati banyak restoran ditutup akibat masalah air. Begitu juga dengan lain-lain perkhidmatan yang berkaitan. Jika ia berlaku di kawasan luar bandar, mungkin tidak menjadi masalah yang besar sangat. Namun, bila ia berlaku di kawasan yang menempatkan pusat pentadbiranKerajaan Negeri itu sendiri maka kekecohan berlaku di sana sini. Ia bukan sahaja menyulitkan urusan seharian, malah turut membantutkan berbagai acara majlis keramaian. Semoga pihak JBA Pahang dapat menyegerakan kerja-kerja berkaitan dan rakyat diminta bersabar atas apa yang berlaku. Kami masih menunggu jawapan terkini].

p/s : petikan ini diambil dari pahangdaily.blogspot.com

No comments:

Post a Comment