KAD KENANGAN

semalam aku xleh nak tido.. so aku online la.. tp xrmai yang online time tu, bosan siot... aku pon start carik bende nak wat kat dalam bilik nie... carik punye carik, aku teringat pasal laci kat almari.. laci tu along yang punye.. semenjak die da kawen nie, xde sape2 pon penah bukak laci tu coz kunci laci tu die yang pegang.. tp adik aku dah pecah kan laci tu minggu lepas.. xtau r camne die wat tp aku rase die cungkil laci tu ngan screwdiver kot (maen agak je)... aku pon ape lagi, selongkar la laci tu tengah2 pagi... aku bukak lampu slow2 takut mak terdengar nnt... kalau mak da terjage, abes aku kene beleter ngan die coz xtido-tido lagi.. aku pon bukak la lampu slow2.. 'KLIK' lampu menyale... aku teros keluar kan laci tu & tengok ape bende isi laci tu sampai along xbagi kitorg bukak.. mule2 bukak tu, aku nmpk satu kotak... aku keluar kan kotak tu, aku check ape yang ade kat dalam tu.. rupenye, along simpan kunci spare moto die yang lame ngan key chain kat dalam tu.. da tau ape isi die, aku tutup balik & sambong keje aku selongkar laci tu.. selongkar punye selongkar, aku jumpe gamba2 lame family aku (time kecik2 dulu le).. pastu aku ternampak 1 gamba nie.. macam aku pena tengok, tp aku lupe sape yang tunjuk kat aku.. aku try ingat balik sape yang tunjuk gamba tu kat aku.. last2 baru aku ingat, mak yang tunjuk gamba tu kat aku.. gamba tu gamba arwah ayah time umor sebaye cam aku.. aku pon teros ambik & simpan dalam wallet aku.. hahahaha... pastu aku nampak envelop dalam laci tu.. aku ambik & check ape isi die.. aku kuar kan isi die.. sume nye surat... aku pon bace la sikit2 surat tu.. surat tu dari kak nadia.. awek along mase sebelom die kenal ngan kak ayoi(kakak ipar aku).. kak nadia nie belaja jauh.. kt mesir sane.. die anta surat nie pon die kirim kat kawan die yang nak balik malaysia (kat dalam surat 2 tulis camtu)... aku tengok, banyak jugak la surat die kirim kat along tp aku xtau la surat tu along balas ke x coz time tu seingat aku la aku baru darjah 4 kot... tp ade satu kad nie istimewe kot, kak nadia bagi time besday along yang ke 20 bape ntah... aku bukak2 kad tu je, ade lagu.. hahahaha.. best je aku dengar lagu tu.. hehehehe.. da la 2 kad lak tu die hantar.. pastu ade r kad2 laen & satu kad nie aku rase memang along sayang gile kot.. sebab tu die simpan kad 2 sampai sekarang... kad dari arwah ayah untok along sempene besday die.. kat dalam die tulis camnie....
untuk along,
"kena marah, kena pukul itu adalah bagi mengajar supaya along membetulkan sesalahan"
"setiap yang ayah, emak, opah atau orang yang lebih tua dari along menegur itu adalah untuk kebaikan diri along sendiri, agar menjadi manusia yang berguna kepada bangsa, agama dan negara"
bile aku bace kad tu, aku rase cam bersalah kat diri aku, kat mak & kat sume orang dalam rumah... aku pon terpikir ape yang aku da wat selame nie... kalau cam tu la harapan arwah ayah kat along, mesti arwah ayah harap semue anak2 die jadi manusie yang bergune.. mule dari situ la aku terpikir nak berubah.. aku teros kemas balik ape yang aku selongkar dari laci tadi.. aku letak balik laci tu kat almari.. pastu aku pon baring & pikir pasal kad tadi.. pikir punye pikir, wat aku rase ngantok.. aku tutop lampu then aku teros tido...

1 comment:

  1. siot xguna !
    selongkar laci orang ! hahahaa xD
    hey,aku suka cite niyh... ;)

    ReplyDelete